Language Revival or Language Construction?
A Discussion in Support of the Normannique Language Revival
DOI:
https://doi.org/10.13135/2384-8987/11594Parole chiave:
Language Revival, Language Construction, Language Re-creation, NormanniqueAbstract
The aim of this paper is to show that constructed languages provide rele-
vant methods for the reconstruction and revitalization of natural languages. I
use the example of Normannique, a reconstructed Scandinavian language de-
rived from remnants of Old Norse found in Normandy’s place names (France)
and currently the focus of a modest revitalization program. Since August
2024, this language has had a website with resources (normannique.org) and
a youtube channel featuring 114 subscribers (youtube.com/@normannique).
First, I address the difference between constructed and natural languages.
I argue that the languages classified in these categories sometimes have the
same degree of arbitrariness. It is therefore not so much the arbitrary aspect
of language planning as the population’s attitude towards the language that
defines its classification as a constructed or natural language. In a second
step, I show that the arbitrary nature of language planning can lead to a po-
sitive attitude among the population when it fulfils a function aimed in par-
ticular at improving the feasibility of a revitalization process. Thus, despite
being classified as natural, revived languages are not always distinguishable
in practice from constructed languages. Finally, I show that conventional me-
thods of linguistics, unlike the planning methods developed for constructed
languages, struggle to take this feasibility criterion into account. I propose
an example of a mixed method, which I illustrate using the Normannique
language revival as an example.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).