When the Past is Prologue
Involuntary Sterilization in Recent American Women’s Historical Fiction
DOI:
https://doi.org/10.13135/1592-4467/11780Parole chiave:
Involuntary Sterilization, Eugenics, Reproductive Justice, Historical Fiction, American Women WritersAbstract
This article analyzes representations of involuntary sterilization in recent historical fiction by American women writers. Focusing on novels published in the past two decades, it examines how authors engage with the legacies of eugenics and the forced sterilization practices carried out in twentieth-century America. Part of a growing number of popular novels representing involuntary sterilization in the larger context of reproductive health, choice, and justice, A Mother’s Promise by K.D. Alden (2021), Only the Beautiful by Susan Meissner (2023), Necessary Lies by Diane Chamberlain (2013), and Take My Hand (2022) by Dolen Perkins-Valdez use point of view, characterization, and dramatic structure to engage contemporary readers. They foreground themes of class, disability, race, gender, and sexuality, illustrating how intersecting systems of oppression shaped reproductive policies and their enforcement. These novels effectively employ the tropes of historical fiction, reimagining historical figures such as Carrie Buck and institutions such as the Virginia State Colony for Epileptics and Feebleminded, connecting dramatic action to actual events including American legal cases and Nazi sterilization protocols, and including personal reflections in author’s notes as well as educational material such as Reading Group Guides. Through an analysis of narrative technique, the article highlights the complex ways in which these works address bodily autonomy, reproductive justice, and resistance. The analysis situates these novels within the broader context of American social and legal history as well as feminist and literary theory, considering the ongoing relevance of sterilization as a tool of state control and its cultural resonance in American society. By examining how historical fiction functions to remember and reimage past injustices, the article also reflects on the power of fiction to counter dominant historical narratives and foster a deeper understanding of reproductive rights and justice. Ultimately, it argues that these novels serve not only as artistic expressions and popular entertainments but also as interventions in public memory.
##submission.downloads##
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2025 Beth Widmaier Capo

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.
Avviso sul Copyright
RSAJournal applica una licenza CC BY-NC-ND a tutti i suoi contributi. Questa licenza consente agli utenti di copiare e distribuire il materiale in qualsiasi supporto o formato solo in forma non adattata, per scopi non commerciali e a condizione che venga esplicitato/a l'autore/autrice dell'opera. CC BY-NC-ND include i seguenti elementi:
- BY: L'autore deve essere riconosciuto come tale.
- NC: Sono consentiti solo utilizzi non commerciali dell'opera.
- ND: Non sono consentite opere derivate o adattamenti dell'opera.
Gli autori che pubblicano con questa rivista accettano i seguenti termini:
- Gli autori conservano il copyright e tutti i diritti di pubblicazione per i loro contributi alla rivista.
- Gli autori concedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione in base alla licenza internazionale Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0, che consente ad altri di condividere l'opera non modificata per scopi non commerciali a condizione che venga esplicitato/a l'autore/autrice dell'opera e la sede di pubblicazione iniziale (questa rivista).
- Gli autori sono in grado di stipulare accordi contrattuali separati e aggiuntivi per la distribuzione non esclusiva della versione pubblicata dalla rivista (ad esempio, per inserirla in una repository istituzionale o pubblicarla in un libro), con l'indicazione che il contributo è stato precedentemente pubblicato in RSAJournal.